RTV Purmerend woensdag 06 september 2023

Deze special staat in het teken van SK Kodokan, een sportvereniging waar meerdere vechtsporten centraal staan.

Presentatoren Milton Pus en Arno van der Breggen praten met Ruud Rol, Mark de Haan en Hendrik Koppe. Het gaat onder andere over het naderende 55-jarig jubileum, de geschiedenis en toekomst van de vereniging. Uiteraard komen judo en aikido ook ruim aan bod. De uitzending op radio én tv is er zoals vertrouwd tussen 19:00 uur en 20:00 uur.

RTV Purmerend 02 augustus 2023

Ruud Rol doet al vele jaren aan Aikido. Naast dat hij de sport zelf beoefent, geeft hij ook lessen hierin bij de vereniging Kodokan in Purmerend. “Bij mijn eerste training ging ik met meer energie naar buiten, dan dat ik erin was gegaan.”

Rol kwam op zijn 48e terecht bij de Aikido. Hij was op dat moment scheidsrechter bij veldvoetbal in Purmerend en omstreken. “Ik kwam een foldertje tegen over Aikido en raakte geïnteresseerd. Bij die eerste training bestond binnen vijf minuten de buitenwereld niet meer, terwijl ik normaal gesproken tijdens het sporten nog aan het malen was.”

Live uitzending RTV Purmerend (Video): https://rtvpurmerend.nl/nieuws/artikel/instructeur-ruud-verknocht-aan-aikido-je-bent-nooit-uitgeleerd

Wat is aikido? Het Klokhuis (NPO)

Aikido gemist? Aikido is een Japanse krijgskunst die draait om het samenbrengen van het lichaam en de geest. Het gaat niet om geweld maar juist om vrede. Daarom worden er geen wedstrijden gehouden. Janouk leert van een echte meester in aikido hoe je de krijgskunst moet uitvoeren. Varkentje Rund gaat ook aan aikido doen. Start nu snel met kijken. De volgende link brengt je naar de uitzending van Het Klokhuis. Veel kijk plezier!

Demonstratie bibliotheek 20 mei 2023

20 Mei stond in de bibliotheek Waterland in het teken van de Japanse week. Wij hebben in de bibliotheek dan ook een demo mogen verzorgen met een aantal enthousiaste leden.

In recordtijd hebben we een ‘mini-dojo’ opgebouwd: alle leestafels aan de kant en met onze puzzelmatjes hadden we net genoeg ruimte voor een demo. We hebben een volledige les laten zien met een warming up, ukemi (dat is rollen of valbreken) en en aantal basis oefeningen zoals ikkyo en iriminage. Daarbij gebruik makend van diverse aanvalsvormen en diverse (houten) wapens.

Dit zijn allemaal oefeningen die wij wekelijks beoefenen en wij denken dat dat vrij simpel en snel te kopiëren is… Totdat een aantal enthousiaste mensen ook de mat opkomen en dan besef je dat het eigenlijk nog best lastig is ! Want hoe zit dat nu precies met die balansverstoring en hoe voorkom je nu dat je dus toch te veel kracht gebruikt waardoor het eigenlijk geen aikido meer is. Dit is wat wij iedere week oefenen, zonder wedstrijden of competitie element, en iedere keer is ons streven om weer ietsje beter worden.

Vind je het leuk om een keer mee te doen? Je bent van harte welkom en kijk voor meer informatie op deze website. Aikido is geschikt voor alle leeftijden en alle condities. We trainen heel rustig en nemen ook de tijd om oefeningen uit te leggen en er zo nodig wat langer bij stil te staan. Verder is aikido uitstekend geschikt om lenig en in conditie te blijven. Speciale dank aan de bibliotheek voor het hartelijk welkom en voor deelname en inbreng van onze enthousiaste leden !

Zie onderstaand filmpje voor een goede impressie: