Judo

Judo is een sport voor iedereen. Voor jong en oud en voor zowel dames als heren, meisjes als jongens. Duizenden judoka’s beoefenen in recreatieve sfeer met veel enthousiasme het judo.
Binnen onze dojo trainen we judoka’s voor recreatie en wedstrijden. Als vechtsport maakt judo gebruik van worpen, houdgrepen en armklemmen, die samen een doeltreffende vorm van verdediging zijn. Als gevolg van deze bijzondere vorm van training zijn judobeoefenaars zeer goed in zelfverdediging.

Daarnaast is judo ook een Olympische wedstrijdsport. Veel judoka’s zijn actief in de wedstrijdsport. Zij trachten elkaar met een judoworp op de mat te werpen of hun tegenstander met behulp van een grondtechniek onder controle te krijgen. Een judoka gebruikt de kracht van zijn tegenstander om deze te overmeesteren.

Judo is ook aangepast zodat het ook kan worden beoefend door minder valide personen zoals visueel gehandicapten en wordt nu erkend als een paralympische sport. SV Kodokan zet zich in om dit te bevorderen door jaarlijks het G-Toernooi te organiseren voor gehandicapten.

Judo werd door Jigoro Kano (1860-1938) ontwikkeld vanuit de traditionele Japanse vechtkunst Jiu-Jitsu. Voor de pedagoog Kano was Judo niet zomaar een sport. Hij beschouwde het vooral als een opvoedkundige methode. Door Judo leer je positief omgaan met agressie.