Leraren Aikido

Dennis Pleune – JBN en rijksgediplomeerd leraar B – graad: 3e dan JBN en Aikikai

Veel mensen kennen Aikido een klein beetje van de films van Steven Seagal. Na het kijken van zijn films ben ik ook met aikido begonnen al in 1991. Samen met een paar vrienden destijds bij Dun Hong in Den Helder. Met veel enthousiasme stond ik op de mat bij Peter Gerrits en Richard Woord.

Het begin van aikido was lastig, al die benamingen, al die technieken en probeer dan ook nog eens op allerlei andere dingen te gaan letten. Etiquette bijvoorbeeld. En zoiets als balansverstoring. Maar het was ook ontzettend leuk !! We hadden hele verhalen en stonden al te popelen voor de volgende les.

Vanaf 1995 ben ik gaan trainen bij Carel Zappeij in Amsterdam. Toen ik in 1999 in Purmerend ging wonen ben ik daarnaast ook nog gaan trainen bij Wilko Lok in Zaandam. Deze uitstekende leraren hebben bij mij de basis gelegd voor mijn aikido.

Ondertussen ben ik gediplomeerd leraar B, sta ongeveer 4 a 5x per week op de mat, volg interessante stages in het weekend, en besef dat ik nog steeds niet ben uitgeleerd. Bij aikido leg je de lat voor jezelf iedere keer ietsje hoger.

Bij het lesgeven vind ik het leuk en haal ik er energie uit om mijn kennis en ervaring over te brengen op de leerlingen. Prachtig vind ik het om te zien dat iemand vorderingen maakt en de ‘aikido-smaak’ te pakken krijgt.

Bij Kodokan geven les we les in een vriendelijke setting en vinden een goede sfeer heel belangrijk, aikido kent geen wedstrijdelement en we streven ernaar om niet alleen onszelf maar ook onze partner te verbeteren.

Let wel, aikido is dan ook geen makkelijke sport of verdedigingskunst beter gezegd, maar daarin ligt juist de uitdaging.

Lijkt het je leuk om een keer te komen kijken, of mee te doen, je bent van harte welkom om kennis te maken met aikido. Iedere les is voor iedereen te volgen en we houden rekening met elkaars kennen en kunnen.

Ruud Rol – JBN en rijks gediplomeerd leraar A – graad: 2e dan JBN en Aikikai

Mijn naam is Ruud Rol geboren op 23-07-1952, Ik ben begonnen met Aikido omdat als je aan het trainen bent, je helemaal loskomt van alle dagelijkse beslommeringen.Ofwel je kunt de buiten wereld even vergeten; Stress achter je laten; beter in balans komen en lekker in het hier en nu trainen/ bezig zijn.Na een les ga ik dan ook met meer energie naar buiten dan dat ik aan de les begon.

Ik ben in 1999 begonnen met het beoefenen van Aikido bij Sensei Ernest Vinje te Purmerend. In de loop van jaren ben ik ook les gaan geven als invaller voor Sensei Ernest. Meestal bij de kinderlessen. Ik train onder andere nu bij de budo vereniging Kodokan waar ook Dennis les geeft. Ik geef zelf ook les bij Kodokan Aikido op de maandagavond aan de juniorengroep en indien nodig bij de kinderen les op de vrijdagmiddag.

In september 2018 ben ik begonnen met de leraar opleiding A, bij JBN. Dit om ook de meer theoretische kennis op te doen over lesgeven en om daarna mijn lessen nog beter te kunnen voorbereiden. De opleiding is inmiddels met succes afgerond. Om mijn kennis en vaardigheden te verbeteren train ik ook bij andere leraren: Hans Belder 6e dan (Amstelveen) en Wilko Lok 5e (Zaandam) dan daarnaast volg ik ook Aikido stages.

Aikido is niet leeftijdgebonden. Je kan tot zeer hoge leeftijd Aikido blijven beoefenen. De leeftijden op de stages variëren van 16 jaar tot ver in de 80 jaar. Dit maakt Aikido ook zeer aantrekkelijk omdat je je kan blijven ontwikkelen en de geest jong kan houden. De vaardigheden en/of principes die je bij Aikido opdoet, kan je ook in het dagelijkse leven gebruiken. In de loop van de jaren ben ik ook Aikido meer gaan toepassen in mijn onderlinge communicatie met anderen.

Nieuwsgierig geworden en wil je meer weten wat Aikido jou kan beiden, kom dan eens een proefles volgen.

Petrie Rijswijk: JBN-leerkracht niveau 1 – graad: 1e dan

Mijn naam is Petrie Rijswijk-van Velse. In 2002 ben ik begonnen met het beoefenen van aikido bij Sensei Ernest Vinjé in Purmerend. Twee van mijn zoons beoefenden aikido bij Ernest Vinjé. Mijn zoons vroegen mij om een keer te komen kijken, omdat zij dachten dat aikido echt iets voor mij zou zijn. Dat klopte helemaal. Nu volg ik aikido lessen bij Dennis Pleune.

Aikdo is een krijgskunst waarbij het minder belangrijk is dat je sterk bent. We leren bij aikido om gebruik te maken van technieken en je ademhaling. Als je net als ik, niet zo sterk bent, kun je wel leren heel effectief aikido te beoefenen.

Wat ik fijn vind, is dat je bij aikido altijd meer kan leren of je technieken verbeteren, zodat die technieken effectiever worden. Verder helpt aikido mij om bij verschillende dingen, zoals: conditie op pijl houden, mijn evenwicht onder controle houden, mij te ontspannen en mijzelf zekerder te voelen. Hier heb ik ook veel aan buiten de dojo.

Bij Ernest Vinjé heb ik incidenteel een volwassenen les gedaan, maar ik ben regelmatig gevraagd om de kinderlessen te verzorgen of te assisteren bij de kinderlessen. Kinderlessen liggen mij beter en ik vind juist kinderlessen geven erg leuk.

Bij SV Kodokan geef ik met Ruud en Dennis de pupillen- en juniorenlessen op de vrijdagmiddag. Op vrijdagmiddag geven Ruud Rol en ik afwisselend of, als we opdelen in groepjes, samen de kinderlessen.

In het najaar van 2018 ben ik de opleiding voor leraar niveau 1 gaan doen bij JBN, om meer te leren over voorbereiding van lessen, opbouw van lessen, geven van lessen en veiligheid. Deze opleiding heb ik met succes afgerond.

Verder sluit ik mij bij de andere leraren aan: kom een paar keer kijken en meedoen. Pas dan ervaar je wat aikido voor jou persoonlijk kan doen.